صطلاح بازاریابی دیجیتال یا دیجیتال مارکتینگ (Digital Marketing) از دو دهه پیش تاکنون به عنوان زیرمجموعهای از مدیریت بازاریابی و نیز مدیریت تبلیغات مورد اشاره قرار میگیرد.
اما با توجه به توسعه فناوری اطلاعات طی سالهای اخیر، افزایش متوسط زمان آنلاین بودن کاربران، استفاده گسترده از موبایل و افزایش ضریب نفوذ اینترنت در جهان، امروزه به عنوان یک دانش و تخصص مستقل مورد توجه قرار میگیرد.
تعریف بازاریابی دیجیتال
سایت HubSpot که از سایتهای معتبر در حوزه بازاریابی دیجیتال و استراتژی محتوا محسوب میشود در تعریف بازاریابی دیجیتال به این نکته اشاره کرده است که این عبارت، یک چتر مفهومی محسوب میشود.
به عبارت دیگر، به جای اینکه بتوان تعریف مستقیمی برای آن ارائه کرد، بهتر است همهی آن تکنیکها و ابزارهایی را بشناسیم که زیر عنوان دیجیتال مارکتینگ قرار میگیرند.
اگر چه تعریف واحدی از بازاریابی دیجیتال در دست نیست، اما به نظر میرسد بتوان تعریف زیر را تا حد خوبی، فصل مشترک توضیحات رایج در زمینه بازاریابی دیجیتال در نظر گرفت (+):
بازاریابی دیجیتال شامل مجموعه همه ابزارها و فعالیتهایی است که برای بازاریابی محصولات و خدمات در بستر دیجیتال (وب، اینترنت، موبایل یا سایر ابزارهای دیجیتال) مورد استفاده قرار میگیرند.
ابزارهای بازاریابی دیجیتال یا دیجیتال مارکتینگ
موارد زیر، نمونههایی از ابزارهای بازاریابی دیجیتال محسوب میشوند:
بازاریابی توسط موتورهای جستجو (SEM) [شامل ترافیک ارگانیک و خریداری شده]
بهینه سازی برای موتورهای جستجو (سئو)
بازاریابی محتوا (Content Marketing)
بازاریابی درونگرا (Inbound Marketing)
بازاریابی شبکه های اجتماعی (Social Media Marketing)
استراتژی محتوا (Content Strategy)
تبلیغات بر اساس کلیک (PPC)
اینفلوئنسر مارکتینگ (Influencer Marketing)
تبلیغات بنری (Banner Advertising)
ایمیل مارکتینگ
بازاریابی موبایلی یا موبایل مارکتینگ (یا اصطلاح قدیمی آن: تبلیغات موبایلی)
بازاریابی از طریق همکاری در فروش (Affiliate Marketing)
تولید محتوا
بازاریابی ویروسی دیجیتال (Digital Viral Marketing)
گاهی در فهرست ابزارهای دیجیتال مارکتینگ، به تبلیغات هدفمند و سفارشی شده (Targeted Advertising) و نیز تبلیغ مستقیم (Native Advertising) هم اشاره میشود.
اما با توجه به اینکه این دو عنوان، عملاً فراگیرتر هستند و همرده با سایر موارد نیستند (میتوانند سایر گزینهها را هم پوشش دهند)، آنها را در فهرست بالا قرار ندادیم.
تذکر: در حال حاضر هم، در فهرست فوق، همپوشانیهایی وجود دارد. اما چون این فهرست در بسیاری از کتابها و مراجع رسمی به همین شیوه مورد اشاره قرار میگیرد، ما هم روش رایج را مورد استفاده قرار دادیم.
سرفصل های دوره دیجیتال مارکتینگ
ما در بعضی درسها (از جمله مذاکره) سرفصل های پیشنهادی از سوی متمم را برای مدرسان آن درس ارائه میکنیم.
برای دوره دیجیتال مارکتینگ هم یک مجموعه سرفصل آموزش دیجیتال مارکتینگ طراحی شده که مراجعه به آن و مطالعهاش میتواند برای مدرسان دیجیتال مارکتینگ و نیز کسانی که در زمینه مشاوره دیجیتال مارکتینگ فعالیت میکنند مفید و آموزنده باشد:
دوره آموزش دیجیتال مارکتینگ – سرفصل های پیشنهادی متمم
چند کتاب آموزش دیجیتال مارکتینگ
کتاب فارسی دیجیتال مارکتینگ، آنقدر زیاد نیست که دست شما در انتخاب آنها باز باشد.
اما در زبان انگلیسی، کتابهای آموزش دیجیتال مارکتینگ کم نیستند. ضمن اینکه در هر یک از موضوعات تخصصی بازاریابی دیجیتال هم، کتابهای فراوانی وجود دارند (مثلاً کتابهای موبایل مارکتینگ یا کتابهای بازاریابی محتوا و استراتژی محتوا، خود دنیای بزرگی دارند).
بنابراین نمیتوانیم بگوییم چند کتابی که در اینجا معرفی میکنیم، حتماً بهترین کتابهای دیجیتال مارکتینگ هستند. اما حداقل شناخته شده و معتبرند.
ضمن اینکه ما هم در درسهای مرتبط با بازاریابی دیجیتال، از آنها استفاده کرده و بارها به آنها ارجاع دادهایم.
The New Rules of Marketing and PR
کتاب دیجیتال مارکتینگ دیوید اسکات - قوانین جدید بازاریابی در دوران دیجیتالکتاب دیوید اسکات با عنوان قوانین جدید بازاریابی و روابط عمومی را میتوان یک کتاب مرجع کلاسیک در زمینهی بازاریابی دیجیتال دانست.
این کتاب بارها تجدید چاپ شده و نیز نویسنده، آن را بر اساس شرایط و نیازهای هر مقطع زمانی، بهروز کرده است.
کتاب اسکات، بیش از جنبههای تکنیکال، به ابعاد مدیریتی بازاریابی دیجیتال پرداخته است.
اما میتواند برای همهی کسانی که علاقهمند به دیجیتال مارکتینگ هستند، مفید باشد.
تبلیغات اینترنتی، بازاریابی مستقیم با استفاده از ابزارهای دیجیتال، وبلاگ نویسی، نشر دیجیتال اخبار کسب و کار، سئو، شبکه های اجتماعی، پادکستها و سایر روشهای تولید محتوا، از جمله بحثهایی هستند که در این کتاب مطرح شدهاند.
البته نباید انتظار داشته باشید که خواندن این کتاب، شما را شگفتزده کند یا در هر صفحه، با نکتهی جدیدی مواجه شوید.
اما میتوان گفت ویژگی این کتاب، نظم دادن به ذهن خواننده در زمینه دیجیتال مارکتینگ و حوزههای زیرمجموعهی آن و نیز جایگاه بازاریابی دیجیتال در فضای کسب و کارهای امروزی است.
Ctrl Alt Delete
کتاب میچ جول درباره بازاریابی دیجیتال با تأکید خاص بر تحول دیجیتالی و تغییر نگاه کسب و کار به دنیاهمهی کسانی که با کامپیوتر کار کردهاند، ترکیب سه دکمهی Ctrl، Alt و Delete را میشناسند: Reboot کردن کامپیوتر.
وقتی که همه چیز باید از اول شروع شود.
میچ جول (Mitch Joel) که خود سابقهی اجرایی و ارزشمند در بازاریابی اینترنتی دارد، در این کتاب به بررسی نقش ابزارهای دیجیتال در تحول کسب و کارها پرداخته است.
کتاب شبیه مجموعه پستهای پراکندهی یک وبلاگ است. وبلاگی که به موضوع رابطهی کسب و کار با دنیای دیجیتال پرداخته.
بنابراین هر جای آن را باز کنید میتوانید بخوانید و به نکات مطرح شده فکر کنید.
اما دقیقاً به همین علت، بر خلاف کتاب دیوید اسکات، ادعای نویسنده این نیست (و انتظار شما هم نباید این باشد) که ذهنتان در این حوزه منظم شود. چهبسا بعد از خواندن کتاب، در مقایسه با قبل از آن هم آشفتهتر شوید.
اما نکتههای او آنقدر ارزش دارد که گهگاه به بررسی آنها بپردازید و جایی را در گوشهی ذهن خود به حرفها، توصیهها و تحلیلهای میچ جول اختصاص دهید.
Epic Content Marketing
کتاب بازاریابی محتوا نوشته جو پولیتزیجو پولیتزی کتابهای متعددی در زمینه استراتژی محتوا و بازاریابی محتوا دارد که هر یک به نوبهی خود مفید هستند و ما هم در درسهای مرتبط، به آنها اشاره کردهایم.
اما کتاب Epic Content Marketing را میتوان فراتر از بازاریابی محتوا دانست. چون در آن، بسیاری از حوزههای بازاریابی دیجیتال را مورد توجه قرار داده و نقش محتوا در هر یک از حوزهها را به بحث گذاشته است.
مقدمهی کتاب توسط یکی از مدیران SAP نوشته شده و پولیتزی به این شیوه، به مخاطب اعلام میکند که قرار است با مجموعهای از تجربیات و نکات کاربردی در زمینه بازاریابی دیجیتال روبرو شود.
هدف گذاری برای بازاریابی محتوا، مدل کسب و کار بر اساس محتوا، تقویم محتوا و استفاده از پلتفرمها و ابزارهای مختلف برای بازاریابی دیجیتال، از جمله بحثهایی است که در این کتاب به آنها پرداخته شده است.
ما در یکی از درسهای تقویت خواندن انگلیسی، قسمتی از کتاب پولیتزی را با صدای خود او آوردهایم و دربارهاش توضیحاتی ارائه کردهایم (نقش مخاطب در بازاریابی محتوا).
منبع: متمم
لینکهای مفید:
http://www.webestools.com/profile-131285.html
http://forum.pedal.ir/User-fanamoozan
https://fanamoozan.podbean.com/
http://fanamoozan2.tripod.com/
http://publish.lycos.com/illexer/mobile-fanamoozan/
https://www.vox.com/users/paytakhtfanavari
http://marketing.cocolog-nifty.com/blog/2019/09/post-8eb4ea.html
https://nl.surveymonkey.com/r/PBZBVS9
https://taringa.net/fanamoozan/non-printable_24s6ob
http://villexer.mihanblog.com/post/6
https://profile.ir/fanamoozan/posts
https://profile.ir/fanamoozan/
درباره این سایت